KP ZNAKI Usługi Inżynierskie Krzysztof Pustelnik
ul.Targiela 40 43-100 Tychy
Wykonuję również audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego dla wszystkich kategorii dróg publicznych oraz dla podmiotów prywatnych.
Audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego - oznacza niezależną, szczegółową systematyczną i techniczną kontrolę pod względem bezpieczeństwa cech konstrukcyjnych projektu infrastruktury drogowej, obejmującą wszystkie etapy do projektowania początkowej fazy użytkowania.
Celem audyty brd jest eliminowanie z dokumentacji projektowych, realizowanych i eksploatowanych w początkowej fazie użytkowania obiektów drogowych, rozwiązań które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, a także zwiększenia uwagi na stosowanie bezpiecznych rozwiązań przez wszystkich uczestniczących w procesie planowani, projektowani, budowy i utrzymania dróg.
Dokumentem finalnym z przeprowadzonego audytu brd jest sporządzony przez audytora raport z audytu brd.
Skuteczność i efektywność procedury prowadzenia audytu brd zależy przede wszystkim: etapu procesu inwestycyjnego, sposobu prowadzenia audytu, wyszkolenia audytora brd.
Sumując wszystkie procedury audytu brd można stwierdzić, ze ich skuteczność jest bardzo duża, ponieważ pozwalana zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych o 5-20%. Przy tym największy udział ponad 50% na audyt przeprowadzony w pierwszym etapie tj. fazie koncepcji
Zgodnie z ustawową z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadza się:
1) w ramach opracowywania na potrzeby decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach karty informacyjnej
przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, ich ewentualnego uzupełniania
oraz gdy w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wyniknie potrzeba
przedstawienia nowego wariantu drogi;
2) przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
decyzji o pozwoleniu na budowę albo przed zgłoszeniem wykonywania robót;
3) przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi lub przed zawiadomieniem o zakończeniu budowy drogi albo przed zakończeniem przebudowy drogi;
4) przed upływem 12 miesięcy od dnia oddania drogi do użytkowania.
Przy przeprowadzaniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego uwzględnia:
położenie geograficzne oraz warunki geograficzne, klimatyczne i meteorologiczne;
lokalizację i rodzaj skrzyżowań lub węzłów;
ograniczenia ruchu;
funkcjonalność w ramach sieci drogowej;
dopuszczalną oraz projektową prędkość pojazdu;
przekrój poprzeczny, w tym liczbę i szerokość pasów ruchu;
plan sytuacyjny i profil podłużny;
ograniczenia widoczności;
dostępność dla środków publicznego transportu zbiorowego;
potrzeby szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego;
skrzyżowania z liniami kolejowymi;
projektowane przejścia dla zwierząt i inne urządzenia ochrony środowiska.
oznakowanie pionowe i poziome drogi, na podstawie projektu organizacji ruchu;
oświetlenie drogi i skrzyżowań lub węzłów;
urządzenia i obiekty w pasie drogowym;
sposób zagospodarowania terenów przyległych do pasa drogowego, w tym roślinność;
uczestników ruchu drogowego, w tym szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego oraz ich potrzeby w zakresie bezpiecznych stref parkingowych;
sposób dostosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego do potrzeb uczestników ruchu drogowego, w tym potrzeb szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego.
bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, w tym szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego i widoczność w różnych warunkach pogodowych oraz porach dnia;
widoczność oznakowania pionowego i poziomego drogi na podstawie wizji lokalnej w terenie;
stan nawierzchni drogi.